Dieta mediteraneeană – de la plan alimentar şi stil de viaţă la includerea în ghidurile terapeutice

Definițiile alimentelor anti-îmbătrânire

Interestingly, however, these topics are beginning to become increasingly relevant to the average consumer, who seems to become more aware and concerned about his own eating habits.

definițiile alimentelor anti-îmbătrânire ridurile la 25 de ani cum sa scapi

Cardiometabolic diseases, such as overweight, obesity, cardiovascular disease, stroke, type 2 diabetes or metabolic syndrome, liver disease and various types of cancer are the leading causes of mortality and disability worldwide. It is true that genetic and environmental factors have their contribution to increasing the risk of these diseases.

But eating behaviour anti-îmbătrânire mereu tineri lifestyle are determinants involved in the occurrence of metabolic diseases. It therefore becomes legitimate the concern — globally, regionally, nationally, but especially at the individual level — related to the eating habits and lifestyle.

Mediterranean diet, food safety, antioxidant compounds, organic food, eating habits Rezumat În ultimii ani, tendinţa generală este definițiile alimentelor anti-îmbătrânire a se acorda o atenţie tot mai mare nutriţiei şi stării de sănătate, evaluate pe tot parcursul ciclului vieţii.

Preocupările oamenilor de ştiinţă se îndreaptă către subiecte diverse, precum: consumul de alimente şi anumiţi nutrienţi, micronutrienţi esenţiali iodul, folatul, vitamina Dcalitatea alimentelor şi siguranţa alimentară, tipare dietetice şi tendinţe legate de acestea, diete durabile şi alimente organice, reducerea risipei alimentare, dieta în ţările nordice, progrese realizate în studierea diverselor tipare alimentare, nutriţia medicală, impactul nutriţiei asupra funcţiei imunitare şi intervenţia timpurie asupra stilului de viaţă, cu impact major în prevenirea şi tratarea bolilor cronice.

Interesant este însă faptul că aceste subiecte încep să aibă tot mai mare relevanţă pentru consumatorul obişnuit, care pare să devină tot mai conştient şi preocupat de propriile obiceiuri alimentare. Bolile cardiometabolice, precum excesul ponderal, obezitatea, bolile cardiovasculare, accidentul vascular cerebral, definițiile alimentelor anti-îmbătrânire zaharat de tip 2, sindromul metabolic, afecţiunile hepatice şi diversele tipuri de cancer reprezintă principalele cauze de mortalitate şi invaliditate la nivel mondial.

Este adevărat că factorii genetici şi cei de mediu au contribuţia lor la creşterea riscului apariţiei acestor boli. Însă comportamentul alimentar şi stilul de viaţă sunt factori determinanţi implicaţi în apariţia bolilor metabolice. Devine, aşadar, legitimă preocuparea, atât la nivel global, regional, naţional, dar mai ales la nivel individual, legată de obiceiurile alimentare şi de stilul de viaţă.

definițiile alimentelor anti-îmbătrânire anne marie borlind crema pentru riduri pentru ochi

Pe parcursul ultimilor ani, se remarcă publicarea unui număr tot mai mare de studii care iau în discuţie beneficiile dietei mediteraneene. Acum este recunoscută pe scară largă ca fiind un regim alimentar sănătos, iar o aderare mai mare la dieta mediteraneeană a fost asociată cu îmbunătăţiri semnificative ale stării de sănătate şi ale statusului nutriţional, la modul general.

De asemenea, a fost recunoscută ca o dietă durabilă, datorită impactului său mai mic asupra mediului. Documentată din punct de vedere ştiinţific şi recunoscută ca un regim alimentar mai sănătos comparativ cu alte dietedieta mediteraneeană este, în continuare, analizată în numeroase studii, iar impactul său mic asupra mediului este apreciat. Aceste caracteristici, dar şi faptul că implică un număr mare de ţări, au fost principalele motive care au stat la baza selectării ei de către FAO şi CIHEAM Centre International de Hautes Études Agronomiques Méditerranéennes pentru evaluarea modelelor de diete sustenabile 1.

În contextul modificărilor climatice din ultimii ani, sustenabilitatea reprezintă o preocupare majoră. Dieta mediteraneeană trebuie percepută nu doar ca o selecţie de alimente sănătoase, ci ca un model alimentar şi cultural, în acelaşi timp.

În acest model există o preocupare continuă pentru felul în care alimentele sunt produse, selectate, procesate, distribuite, dar şi pentru un comportament sănătos, plin de grijă şi care să respecte principiile ecologiei faţă de mediu. Model alimentar sănătos, accesibil şi durabil, atent cu mediul şi având rădăcini adânci în cultura şi în civilizaţia antică, dieta mediteraneeană şi-a câştigat un loc aparte la nivel mondial şi reprezintă, cu siguranţă, o definițiile alimentelor anti-îmbătrânire pentru viitor 2.

definițiile alimentelor anti-îmbătrânire mustafa ozkan swiss anti aging

Dieta mediteraneeană a fost înscrisă în pe lista reprezentativă a patrimoniului cultural UNESCO, fiind recunoscută ca unitate de cultură intangibilă.

Dieta mediteraneeană din grecescul «diaita», sau mod de viaţă reprezintă mult mai mult decât mâncare. Definițiile alimentelor anti-îmbătrânire interacţiunea socială, deoarece mesele comune reprezintă fundamentul identităţii culturale şi al continuităţii comunităţilor din întregul bazin mediteraneean, sunt piatra de temelie a obiceiurilor sociale şi a evenimentelor festive. Aceste obiceiuri alimentare unice au fost considerate a fi motivul principal al ratelor foarte scăzute ale bolilor cardiovasculare şi neoplazice observate în comunităţile mediteraneene Italia şi Greciacomparativ cu celelalte populaţii studiate din Studiul celor şapte ţări 3.

Trebuie reţinut însă faptul că nu există un singur tip de dietă mediteraneeană; diferitele regiuni din bazinul mediteraneean au propriile diete, care variază din punctul de definițiile alimentelor anti-îmbătrânire al mai multor parametri, însă prezintă şi multe caracteristici comune.

Ce inseamna a manca sanatos si cum trebuie sa arate mancarea sanatoasa?

În ambele cazuri însă, principala sursă de lipide alimentare o constituie grăsimile mononesaturate 4. Unul dintre aspectele mai cunoscute este utilizarea grăsimilor mononesaturate, cum ar fi uleiul de măsline, în loc de grăsimi saturate, cum ar fi untul.

Acest ingredient a trecut cu brio testul timpului, rezistând printre obiceiurile de gătit regionale şi, mai mult, găsindu-şi un loc special în gastronomie datorită aromei şi proprietăţilor unice pe care le oferă mâncărurilor. Consumul din abundenţă de fructe, legume, leguminoase, ciuperci şi nuci.

Ele reprezintă principalele surse de vitamine, minerale, oligoelemente şi, foarte important, de fibre şi apă.

definițiile alimentelor anti-îmbătrânire câine de munte elvețian mai mare anti-îmbătrânire

Este bine cunoscut rolul fibrelor în prevenţia afecţiunilor cardiovasculare şi a diferitelor tipuri de cancer. Este esenţial, aşadar, să aducem în alimentaţie cel puţin cinci porţii de fructe şi legume zilnic. Consumul zilnic de carbohidraţi cu indice glicemic scăzut: paste, orez, cereale integrale.

Se recomandă folosirea materiei prime de calitate pentru a găti, de preferinţă proaspătă, şi a alimentelor de sezon dacă este posibil, de la producători localialături de evitarea alimentelor procesate.

Acest lucru este important mai cu seamă în cazul fructelor şi al legumelor, întrucât au conţinutul cel mai bogat în nutrienţi atunci când sunt consumate în stare proaspătă, dar sunt şi mai plăcute din punctul de vedere al aspectului, gustului şi mirosului.

Produsele lactate sunt recomandate zilnic, mai ales iaurtul şi brânza în special, de oaie sau caprădatorită conţinutului lor bogat în proteine complete, minerale calciu, fosfor şi vitamine.

Mai mult, produsele lactate fermentate iaurt, kefir sunt importante datorită conţinutului în microorganisme benefice pentru activitatea şi sănătatea tractului intestinal. Carnea roşie ar trebui consumată cu moderaţie sau, mai degrabă, ocazional şi atunci, combinată cu alte ingrediente, cum ar fi legumele. Definițiile alimentelor anti-îmbătrânire carnea tocată se recomandă în cantităţi mici, în preparate consumate ca gustări sau ca parte a felurilor principale adică tot în combinaţie cu alte ingrediente, precum legumele şi cerealele.

Top 5 Anti - Aging Foods

Cea mai mare parte din proteine provine din peşte şi legume. Nutriţioniştii recomandă consumul de peşte de cel puţin două ori pe săptămână, datorită conţinutului în grăsimi sănătoase, recunoscute pentru efectele lor cardioprotectoare. Fructele proaspete sunt recomandate ca desert în majoritatea cazurilor sau ca gustări între mese, iar prăjiturile şi deserturile pe bază de zahăr se recomandă a fi consumate doar ocazional.

Hidratarea optimă a organismului prin consum suficient de apă. Un stil definițiile alimentelor anti-îmbătrânire viaţă activ prin activitate fizică desfăşurată constant şi corelată cu abilităţile fizice ale fiecăruia. În această recomandare sunt incluse şi interacţiunea socială şi participarea la mese în familie sau cu prietenii 5,6.

Dieta mediteraneeană este asociată cu numeroase beneficii pentru sănătate şi de aceea a fost necesară evaluarea dovezilor ştiinţifice privind impactul potenţial al aderenţei la dieta mediteraneeană asupra îmbătrânirii sănătoase a adulţilor vârstnici. Prin urmare, definițiile alimentelor anti-îmbătrânire aderării la dieta mediteraneeană, atât la populaţia de vârstă medie, dar în special la vârstnici, este o opţiune în vederea procesului de îmbătrânire într-un mod sănătos definițiile alimentelor anti-îmbătrânire a diminuării costurilor asociate asistenţei medicale asociate cu morbiditatea şi mortalitatea legate de vârstă.

Conform unui studiu efectuat în Cipru 8aderarea la o dietă mediteraneeană este asociată cu şanse reduse de hipercolesterolemie, hipertensiune arterială, diabet şi obezitate în rândul persoanelor în vârstă. Practic, profesioniştii din domeniul sănătăţii recomandă tot mai mult dieta mediteraneeană în vederea aderării la un mod de viaţă sănătos şi benefic pe termen lung, datorită efectelor pozitive cardiovasculare, metabolice, cognitive şi antineoplazice constatate şi dovedite prin numeroase studii.

Dieta mediteraneeană este asociată cu scoruri de aderenţă bune şi cu o calitate a vieţii îmbunătăţită, chiar şi în cazul populaţiilor nonmediteraneene. Totuşi, un aspect important trebuie avut în vedere, şi anume faptul că implementarea acestui stil de viaţă complex care reuneşte alimente şi ingrediente caracteristice unor anumite zone, moduri de preparare specifice, dar şi o cultură, o civilizaţie şi o tradiţie aparte, nu este uşor de realizat în cadrul populaţiilor diferite de cele pentru care stilul mediteraneean reprezintă, practic, un mod de viaţă, şi încă de mii de ani Longevitatea este un fenomen foarte complex, întrucât implică un număr mare de factori: de mediu, de comportament, sociodemografici şi dietetici.

Toţi aceştia influenţează căile fiziologice ale îmbătrânirii şi ale speranţei de viaţă. Nutriţia are un impact important asupra mortalităţii şi morbidităţii globale, iar implicarea ei în creşterea speranţei de viaţă a făcut obiectul unor cercetări ştiinţifice ample.

Astfel, sunt de mare interes mecanismele fiziopatologice care corelează îmbătrânirea cu dieta şi dovezile ştiinţifice care susţin efectul antiîmbătrânire al dietei tradiţionale mediteraneene, precum şi al unor alimente anume.

De asemenea, dieta şi câteva dintre componentele sale s-au dovedit a avea efecte benefice asupra comorbidităţilor tipice populaţiilor vârstnice. S-au studiat efectele epigenetice ale dietei asupra procesului de îmbătrânire — prin restricţia de calorii şi consumul de alimente precum vinul roşu, sucul de portocale, probioticele şi prebioticele. Unele, cum ar fi ciocolata neagră, vinul roşu, nucile, fasolea sau avocado, sunt promovate ca alimente antiîmbătrânire, datorită proprietăţilor lor antioxidante şi antiinflamatorii Studiile clinice şi observaţionale au demonstrat beneficiile pe care le aduce asupra sănătăţii dieta mediteraneeană, iar recunoaşterea acestora s-a concretizat în includerea sa în diverse ghiduri alimentare, care sunt valabile şi se aplică inclusiv în regiunile nonmediteraneene.

De aceea a fost necesară o revizuire amplă a unui număr mare de lucrări cuprinse într-un număr impresionat de baze de date, inclusiv a definiţiei acceptate de UNESCO. La definiţia unanim acceptată se adaugă astfel precizări suplimentare legate de bucătărie şi de obiceiurile alimentare, cum sunt: numărul crescut de mese gătite acasă, utilizarea de temperaturi scăzute la prepararea hranei, gătitul la aburi, luarea meselor principale remedii pentru picioarele de corbie sub ochi compania familiei, prietenilor, colegilor, reducerea ocaziilor de a lua o gustare între mese, practica postului, deţinerea unei grădini de legume care să furnizeze legume proaspete, utilizarea alimentelor şi a combinaţiilor tradiţionale, siesta după masa de prânz.

Principalele alimente care fac parte din dieta mediteraneeană sunt: legumele roşii, ardei, ceapă, vinete, dovlecei, castraveţi, legume cu frunze verzifructele pepene galben, mere, caise, piersici, portocale, lămâileguminoasele fasole, linte, năutnucile şi seminţele oleaginoase migdale, nuci, seminţe de floarea-soarelui, fistic, cajugrăsimi nesaturate ulei de măsline, ulei de floarea-soarelui, măsline şi avocadoproduse lactate brânză şi iaurt, în special de oaie şi de caprăcereale, în mare parte integrale grâu, orez, pâinepeşte şi fructe de mare sardine, doradă, peşte definițiile alimentelor anti-îmbătrânire, calamari, caracatiţă, stridii, creveţicarne de pasăre pui sau curcanouă de găină, prepeliţă, raţăbăuturi vin roşu consumat cu moderaţie.

De reţinut este faptul că dieta mediteraneeană exclude băuturile alcoolice tari, băuturile carbogazoase şi îndulcite, iar carnea roşie şi dulciurile sunt limitate la mai puţin de două porţii pe săptămână. Nutrienţii pe care aceste alimente îi furnizează sunt esenţiali pentru organism: grăsimi mono- şi polinesaturate, fibre, vitamine şi minerale cu rol antioxidant.

Elementul central al dietelor mediteraneene, indiferent de variaţiuni, rămâne uleiul de măsline, ca principală definițiile alimentelor anti-îmbătrânire de grăsimi şi, mai exact, uleiul de măsline extravirgin, căruia i se datorează efectele benefice multiple asupra sănătăţii. Compuşii antioxidanţi şi antiinflamatori din uleiul de măsline extravirgin includ tocoferoli, carotenoizi şi polifenoli. O caracteristică aparte a gastronomiei mediteraneene o constituie utilizarea pe scară largă a plantelor aromatice şi a condimentelor, atât pentru a îmbunătăţi calitatea felurilor culinare, din punctul de vedere al gustului şi al mirosului, dar şi pentru numeroasele efecte benefice pe care le au asupra organismului.

Povestea fascinantă anti-îmbătrânire a frumuseții coreene

Această utilizare are o tradiţie de mii de ani şi se datorează conţinutului ridicat al acestor plante în compuşi volatili şi aromatici, sintetizaţi de plante ca produşi ai metabolismului secundar. Există numeroase dovezi ştiinţifice care susţin, pe lângă efectul pe care îl definițiile alimentelor anti-îmbătrânire asupra preparatelor alimentare, şi proprietăţile antibacteriene, antifungice, antioxidante şi citotoxice şi care fac posibilă încadrarea ierburilor aromatice şi a condimentelor în categoria nutraceuticelor Legumele conţin o gamă variată de substanţe fitochimice antioxidante.

Nivelurile acestor substanţe fitochimice sunt influenţate de condiţiile de mediu, cum ar fi expunerea la soare, dar şi de practicile agronomice, cum ar fi alegerea solului, a soiului care urmează a fi cultivat, utilizarea îngrăşămintelor şi dacă produsul este crescut organic sau convenţional.

O dietă bogată în alimente vegetale minim procesate, cu ulei de măsline ca sursă principală de grăsimi, cantităţi reduse până la moderate de peşte, produse lactate şi carne de pasăre, cantităţi reduse de carne roşie şi procesată şi cantităţi reduse de vin roşu la masă furnizează organismului cantităţi importante de: acizi graşi polinesaturaţi omega-3,-6,-9, acizi graşi mononesaturaţi, fibre, pre- şi probiotice, antioxidanţi naturali, vitamine şi minerale.

Antioxidantii: Ce sunt si Care este rolul lor

În acest fel, dieta asigură o funcţionare optimă a organismului şi un sistem imunitar capabil să răspundă solicitărilor zilnice. Toate acestea favorizează o stare generală bună, dar, mai ales, intervin în menţinerea stării de sănătate. Principalele beneficii observate sunt definițiile alimentelor anti-îmbătrânire incidenţei obezităţii, a diabetului de tip 2, a cancerului, a bolilor inflamatorii, a bolilor coronariene şi a alergiilor.

De altfel, acestea au fost principalele direcţii de studiu pentru evidenţierea avantajelor aderării la dieta mediteraneeană. Datele culese din mai multe studii clinice randomizate au relevat un efect benefic în prevenirea primară şi secundară a bolilor cardiovasculare, a diabetului de tip 2, a fibrilaţiei atriale şi a cancerului de sân.

S-au identificat cinci beneficii induse de tiparul dietetic mediteraneean, şi anume: scăderea lipidelor serice, protecţie împotriva stresului oxidativ, a inflamaţiei şi agregării plachetare, modificarea hormonilor şi a factorilor de creştere implicaţi în patogeneza cancerului, producţia de metaboliţi mediaţi de microbiota intestinală care influenţează sănătatea metabolică Concluzii Nu doar alegerea cu atenţie a categoriilor de alimente şi ingrediente care intră în compoziţia felurilor alimentare este importantă, dar şi procesele de prelucrare pe care materia primă le suferă până în momentul în care ajunge în farfurie şi este consumată influenţează starea definițiile alimentelor anti-îmbătrânire sănătate, pe termen scurt, mediu şi lung.

Astfel, beneficiile dietei mediteraneene pentru protejarea împotriva tulburărilor cronice — ca, de exemplu, bolile cardiovasculare — sunt definițiile alimentelor anti-îmbătrânire mare măsură atribuite consumului ridicat de anumite grupuri alimentare, cum ar fi legumele, concomitent cu consumul scăzut al altor grupuri alimentare, cum ar fi carnea, în special cea roşie.

Nutritie si dietetica

Pierderea substanţelor fitochimice cu proprietăţi antioxidante poate apărea în timpul gătitului, ca urmare a degradării termice şi a migrării substanţelor în special a compuşilor mai polari în mediul de gătit.

Pot apărea atât pierderea de antioxidanţi, cât şi formarea de prooxidanţi, mai ales când se găteşte la temperaturi ridicate. Mecanismele exacte prin care aderarea la dieta mediteraneeană exercită efecte favorabile nu sunt pe deplin cunoscute. Totuşi, dovezile acumulate şi cercetările efectuate converg către ideea de a privi dieta mediteraneeană ca pe un mod de viaţă, mai degrabă, decât strict ca pe un mod de alimentaţie. Mediterranean food consumption patterns: diet, environment, society, economy and health.

La dieta mediterránea como ejemplo de una alimentación y nutrición sostenibles: enfoque multidisciplinar [The Mediterranean diet as an example of food and nutrition sustainability: a multidisciplinary approach]. Nutr Hosp.

ce alimente contin fibre

The diet and year death rate in the seven countries study. American Journal of Epidemiology. Mediterranean Diet and Diabetes: Prevention and Treatment. Want to switch up to sustainable healthy eating, for ever?

A fairly comprehensive guide to the Mediterranean diet.

nutritie si dietetica

Critselis E, Panagiotakos D. Adherence to the Mediterranean diet and healthy ageing: Current evidence, biological pathways, and future directions.

Critical Reviews in Food Science and Nutrition. Long-term adoption of a Mediterranean diet is associated with a better health status in elderly people; a cross-sectional survey in Cyprus. Asia Pac J Clin Nutr.

Era în și avea 22 de ani, pe cale să-și înceapă prima slujbă reală din facultate. În acel moment, prioritățile ei nu includeau exact produsul de curățare. Dar, în adevăr, nu au făcut-o niciodată.

Mediterranean diet and life expectancy; beyond olive oil, fruits, and vegetables.